מה הסיבות לעייפות כרונית

מה הסיבות לעייפות כרונית

22 בנובמבר 2018 0 מאת ירון מור

אם השאלה 'למה אני כל כך עייף כל הזמן' עולה בך מפעם לפעם, יכול להיות שהמאמר הזה, שכולל בתוכו כמה מהסיבות הנפוצות יותר, יוכל לעזור לך. הסיבות לעייפות כרונית רבות ומגוונות; מחסור מצטבר בשינה, תזונה לקויה, אורח חיים יושבני, מתח וקשיי התמודדות ששואבות אנרגיה, ומצבים רפואיים. לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), כ -15.3% מהנשים ו -10.1% מהגברים מרגישים עייפות או עייפות מתמשכת בארצות הברית. עייפות יכולה להקשות על ניהול חיים תקינים ועמידה במשימות אך גם לסיכון ממשי. 1 מתוך 25 נהגים מבוגרים מועדים להירדם על ההגה בכל חודש.

72,000 הרוגים ו -44,000 פציעות מדי שנה הן תוצאה של נהיגה מנומנמת.

עייפות נקודתית בשלב כלשהו בחיים – מוכרת לכולם – בין אם זה בגלל לילה לבן, צפייה מרתונית של סדרה אהובה, או שעות נוספות בעבודה. לעתים קרובות, אתה יכול לשים את האצבע על הסיבה ולפעמים אתה פשוט לא מרגיש בשיא שלך. אבל מה לגבי אותם פעמים בהם אתה לא יכול לאתר את הגורם לעייפות?
מגזין Medical news today פרסמו את ההסברים האפשריים לשאלת העייפות ודרכים להתמלא מחדש באנרגיה.

חוסר שינה עשוי להיראות סיבה ברורה לעייפות, אבל 1 מתוך 3 מבוגרים בארה"ב לא ישנים את כמות השעות להם הם זקוקים, בצורה עקבית. עייפות מגבירה את הסיכון לתאונות, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, דיכאון ומחלות לב. אנשים בני 18 -60 זקוקים ל -7 שעות שינה או יותר בכל יום כדי לשמור על בריאות אופטימלית (על-פי האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה). אם אתה נאבק כדי לקושש 7 שעות שינה, הנה כמה טיפים שיעזרו לך להשיג אותן – לשמור על שגרת שינה עקבית. נסה ללכת לישון באותה השעה בכל לילה ולקום באותו זמן בכל בוקר – גם בסופי שבוע. הימנעו מנמנומים פה ושם, אנחנו צריכים כמות מסוימת של שינה בתוך יממה ולא יותר מזה. נמנומים מפחיתים את זמן השינה בלילה הבא ואת הסיכוי להרדם, מה שעלול להוביל לקושי בשינה ושינה מקוטעת.

הגבילו משקאות המכילים קפאין. נסו לא לצרוך משקאות המכילים קפאין לאחר הצהריים. ההשפעות הממריצות של קפאין יכולות להימשך שעות רבות לאחר הצריכה ולגרום לבעיות שינה. הימנעו גם מטבק ואלכוהול לפני השינה. עישון סיגריות שתיית אלכוהול לפני השינה עלול לגרום לשינה מקוטעת.

תזונה ירודה היא גם גורם אפשרי. תזונה בריאה ומאוזנת יכולה לחולל הבדל עצום ולעזור להילחם בעייפות, ולעזור להרגשה קלילה וחיונית. יש מזונות שגורמים לגוף להיות כבד ונפוח – מרגישים מנומנמים וכבדים אך לא עייפים, אין בתחושה הזאת שום דבר שמבטיח שינה איכותית כיוון שמערכת העיכול עובדת ועובדת קשה כדי להתמודד עם סוג המזון או כמויות המזון שהעמסנו עליה. תזונה בריאה ומאוזנת יכולה לחסל את העייפות. בחרו מתוך חמש קבוצות מזון, שהם: פירות, ירקות, דגנים, זרעים ואגוזים בכמות מתונה, אכלו בהתאם לכמות הקלוריות הרצויה עבור המין שלך, גיל, משקל, ובהתאם לרמת הפעילות.

מלאו חצי צלחת עם פירות וירקות. בחרו בדגנים מלאים: אורז חום, שיבולת שועל, קמחים מלאים, בורגול, קינואה, המנעו מבשר, בעיקר בשר מעובד, בחרו אגוזים וזרעים, זרעים כמו צ'יה או פשתן שעשירים באומגה 3 , לאומגה 3 פעילות מרגיעה ומטיבה עם הגוף שמסייעת לשינה איכותית.

פעילות גופנית עקבית – אם דגש על עקבית, ואם לא מצליחים לשמור על מסגרת ניתן להסתייע במאמן או מאמנת כושר אישית – פעילות גופנית מסייעת מאוד לכל המערכות בגוף ממעבר של חמצן לאיברים וזרימת דם, ועד הפחתת סטרס ואיזון המערכת ההורמונלית. פעילות מאמנת את הגוף להיות אקטיבי וחיוני בזמן עירות וכשישנים אז השינה עמוקה ואיכותית יותר.

אם אתם נוהגים לפי הרגלי השינה המפורטים לעיל ועדיין עייפים, זה הזמן לבדיקות רפואיות על מנת לבדוק אם מדובר בבעיה כמו נדודי שינה, נשימה חסימתית בשינה, או תסמונת רגליים חסרות מנוח.